Zdrowa kraina

witaminy i minerały

Niedobory witamin z grupy B

Kompleks witamin B to odpowiednio skomponowany preparat zawierający w swoim składzie podstawowe i najważniejsze witaminy z grupy B, takie jak: tiamina (B1), ryboflawina (B2), niacyna (B3, PP), kwas pantotenowy (B5), pirydoksyna (B6), biotyna (B7, H), inozytol (B8), kwas foliowy (B9) oraz kobalamina (B12). Ich działanie jest kompleksowe i opiera się przede wszystkim na regulacji układu nerwowego, znacznym poprawieniu jego funkcjonowania i ogólnego samopoczucia oraz regulacji działania układu pokarmowego i krążeniowego. Witaminy te uczestniczą również w metabolizmie węglowodanów, tłuszczów i białek. Choć każda z nich ma nieco inne działanie, skutki niedoboru są równie poważne w skutkach.

Należy również pamiętać, iż niedobór jest związany nie tylko z nieprawidłową dietą i brakiem suplementacji, a wynikać może z zaburzeń powstałych w wyniku zakwaszenia organizmu np. po antybiotykoterapii czy spożywania dużej ilości żywności zawierającej dużo dodatków chemicznych. Dochodzi wówczas do niszczenia niezwykle pożytecznej flory bakteryjnej, odpowiedzialnej za syntetyzowanie niektórych witamin B, która są bardzo wrażliwa na działanie kawy, alkoholu, czarnej herbaty oraz cukru. Prowadzić to może do powstania lub pogłębienia istniejących niedoborów witamin. Oprócz tego, witaminy te są bardzo wrażliwe na temperaturę i światło oraz dobrze rozpuszczalne w wodzie, dlatego niewykorzystana pula zostaje wydalona z potem lub moczem. Bardzo trudno dopuścić do ich przedawkowania – można zatem bezpiecznie je suplementować. Najbardziej charakterystyczne objawy niedoboru kompleksu witamin z grupy B to zaburzenia ze strony układu nerwowego i pokarmowego oraz stany zapalne skóry, błon śluzowych i ogólne złe samopoczucie. Braki witaminy B1 przyczyniają się do drżenia mięśni i osłabienia, natomiast witaminy B2 – mogą powodować choroby układu nerwowego, jak zapalenie korzonków nerwowych, rwa kulszowa czy bóle mięśniowe. Niedobór ryboflawiny ma także wpływ na wzrok, zwłaszcza u osób starszych, powodując łzawienie, szybkie męczenie się oczu i nadmierną wrażliwość na światło. Z kolei niedobór witaminy B3 przyczynia się do rozwoju pelagry, stanów zapalnych skóry, biegunek, zmęczenia, zaburzeń psychicznych, a w skrajnych przypadkach może powodować paraliż kończyn i otępienie. Witamina B6 jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania tkanki nerwowej, dlatego jej braki mogą skutkować drgawkami czy stanami padaczkowymi – zwłaszcza u dzieci, a także stanami lękowymi i depresyjnymi. Witamina B7, czyli biotyna ma wpływ na wzmocnienie włosów, a jej brak może wzmagać łysienie i siwienie. Niewystarczające dostarczenie kwasu foliowego – witaminy B9, zwłaszcza w okresie ciąży może mieć negatywny wpływ na rozwój płodu, ponieważ witamina ta jest niezbędna do syntezy DNA i zapobiega wadom wrodzonym. Niedobory witaminy B12 są szczególnie niebezpieczne dla osób cierpiących na schorzenia jelitowe oraz nadkwasotę żołądkową i zgagę, ponieważ utrudnione jest jej wchłanianie w jelitach i pogłębiają się braki. Wpływa ona na zdolność koncentracji i uczenia się, dlatego czynności te mogą być utrudnione w przypadku niewystarczającej ilości kobalaminy w organizmie.

Comments are closed.